Nieuw Zeeland, het zuidereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Nick en Stéphanie - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland, het zuidereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Nick en Stéphanie - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland, het zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Nick en Stéphanie

05 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Picton

Tena koutou,

Wow wat is Nieuw Zeeland weer iets heel anders en wat is het mooi! Na een korte vlucht van 2.5 uur landde we in Christchurch, daar kwamen we erachter dat het een stuk koeler is vergeleken met Australië. We gingen van 30 + naar rond de 20 of zelfs lager.

Bij het ophalen van de camper werd ons hulp geboden bij het boeken van de boot die de tocht van het zuider naar noorder eiland mogelijk maakt. Hier bleek dat we 2 dagen eerder het zuider eiland moesten verlaten dan gepland, de boten zaten namelijk propvol.

We reden door naar het centrum van Christchurch. In 2011 is er een aardbeving geweest waardoor nog steeds veel straten zijn afgesloten en veel nog steeds ingestort op de grond ligt. Het kleine deel van het winkelcentrum wat ze weer hebben opgebouwd bestaat uit een soort zee containers, een apart gezicht. Doordat we onze route moesten inkorten zijn we dezelfde dag naar Dunedin gereden, door tussenliggende plaatsen over te slaan hadden we onze achterstand al bijna ingehaald.

In Dunedin hebben we zeehonden hebben gespot, helaas liet de erg zeldzame geel oog pinguïn zich niet zien. Vanuit Dunedin zijn we verder gereden naar Bluff, waar we naar Bluff Hill zijn gegaan die ons een mooi uitzicht gaf op Bluff en de omliggende oceaan ( bedankt voor de tip Maike).

Vanuit Bluff zijn we door gereden naar Te Anau, hier boekte we een cruise door de Milford Sound en een tocht door de glimwormgrotten. Daarna zijn we richting Milford Sound gereden waar we tussen de bergen, aan een meer hebben wild gekampeerd. De volgende dag moesten we nog zo'n 40 km naar de Milford Sound, een prachtige route door prachtig landschap waarbij we een fjord (sound) inreden. Toen we nog eens stopte voor een geweldig uitzicht zagen we rook onder de auto vandaan komen, na het checken van de olie en koelvloeistof besloten we door te rijden om onze cruise te doen en het daarna wel te zien.

De cruise was super! We hadden een soort mega zeilschip die een mooie route door de fjord maakte, hij ging zelfs onder een waterval 'staan', zodat wij mooie foto's konden maken. Met de blauwe lucht en de zon hadden we echt adembenemende uitzichten en hebben we zelfs dolfijnen gezien die een tijdje met de boot mee zwommen!

Eenmaal terug bij de camper wou deze niet meer starten en dat twee uur van de bewoonde wereld af zonder bereik op je telefoon. Gelukkig hadden ze wel telefooncellen waar we de AA (soort ANWB) konden bellen. Na 2 uur wachten kwam de AA eraan, de vriendelijke man kwam erachter dat onze accukabels te los zaten waardoor er te weinig contact gemaakt kon worden, de rook onder de auto die we eerder hadden waren de remmen geweest. Zo konden we onze tocht zelf verder voortzetten.

De volgende dag heeft Nick de glimworm grotten bekeken, erg apart lichtgevende wormen dat wat weg leek te hebben van de droomvlucht in de Efteling. Hierna zijn we doorgereden naar Queenstown. Hier zijn we met een kabelbaan naar de top van een berg gegaan, een geweldig uitzichtpunt over Queenstown. Vervolgens zijn we de Fergburger gaan een, een grote hamburger die sommige de beste hamburger ter wereld noemen. Het wat dan ook echt een gruwelijk lekkere hamburger! Bedankt voor de tip Debbie! Hierna zijn we naar een ijsbar gegaan, hier was alles gemaakt van...... ja ijs! Erg leuk om geweest te zijn, voor 20 min want het was erg koud;)

Vanuit Queenstown zijn we doorgereden naar Franz Jozef om de Glacier (ijs/sneeuw op een berg) op te gaan.
Eenmaal aangekomen kregen we te horen dat de tours waarschijnlijk niet door gingen ivm met het weer. Wij zo eigenwijs als wat hebben ons toch in laten plannen maar hij ging inderdaad niet door. Toch wilde we heel graag de Glacier zien vandaar dat we na weer wat sleutelen aan de planning we de volgende ochtend nog een poging wilde wagen. En met succes! Want we zijn die ochtend met een helikopter over de glaciers gevlogen. We vlogen eerst naar Fox Glacier, waar we een sneeuwlanding maakte en goed zicht hadden op de Glacier. Daarna vlogen we over de Franz Josef Glacier heen, erg apart om te zien. De glaciers waren heel bijzonder om te zien, vooral omdat je weet dat ze vanwege de opwarming van de aarde over een paar jaar verdwenen zijn. Op eerder foto's uit folders enzo zie je al hoeveel er de laatste tijd verdwenen is. Maar het was een geweldige tocht, bedankt familie van Rossum!:)
Die zelfde dag zijn we nog door gereden naar Greymouth om nieuwjaar te vieren. Alleen hier was helemaal niks te doen, zelfs geen vuurwerk! Om half 1, na het zien van 2 wensbalonnen zijn we gaan slapen.

De twee dagen erop zijn we via de Arthurs pass/Lewis pass(erg mooie route om te rijden) naar Abel Tasman nationaal park gereden om een flinke wandeling te maken (12 km). We werden met een boot afgezet op ons startpunt, alleen was de boottocht erg ruw! We wisten niet dat een boot zo veel kon hebben, hij klapte steeds flink op het water waardoor heel de boot kraakte en ging flink op en neer, er kwam zelfs water via de deur naar binnen door de hoge golven. Veel mensen besloten daardoor om bij de eerste stop eruit te gaan en daardoor hun wandeltocht te missen. Gelukkig hebben wij nog even door gezet om niks te hoeven missen en viel het laatste stukje varen wel mee. Het was een erg mooie tocht om te lopen in een soort jungle, helaas wel met wat regen maar dat werd later op het prachtige strand beloond met een felle zon!

Helaas zit nu het zuider eiland er al weer op, wat gaat de tijd toch snel, veel te snel!
Wij hopen dat het noorder eiland net zo mooi mag zijn als het zuider eiland want wat is het hier prachtig! We hebben nu al besloten ooit nog eens terug te willen naar Nieuw Zeeland en we raden het ook iedereen aan!

Liefs van ons.

• 05 Januari 2014 - 13:23

Denise:

Wat een mooie foto's!!! Vooral die 2 van jullie bij de beek! Je ziet gewoon dat jullie genieten van de reis.

Geniet van de laatste 2 weken NZ en dan alweer op naar jullie een na laatste trip.

X

• 05 Januari 2014 - 14:08

Debbie:

Wat een mooi verhaal weer en geweldige foto's!! Geniet van het noordereiland dat ook heel veel moois te bieden heeft. En de volgende keer ga ik gewoon met jullie mee ;-)

X Debbie

• 05 Januari 2014 - 14:23

Yolande Van Dessel:

Wat een superreis maken jullie: geweldige foto's ook. Echt prachtig. Door al die enthousiaste verhalen begint het bij mij ook weer te kriebelen om op ontdekkingsreis te gaan. Nog even sparen :-)

• 05 Januari 2014 - 23:34

Bart:

wat hebben jullie toch mooie foto's gemaakt prachtig. heel mooi land om tezien.. enigste wat ik mis is de foto met nick en de grootste hamburger:)

heel veel plezier.

• 06 Januari 2014 - 11:42

Stephanie:

Wauw moppies, wat een mooie foto's, en wat zien jullie er goed uit!

Geniet er nog van, want het is zoooo voorbij!!

Xxx Steph

• 06 Januari 2014 - 19:29

Mia Van Lieshout :

hallo steef en nick wat een mooi verhaal geniet er maar van henk mis je heel erg de paarden doen het goed veel plezier en de groetjes van ons allemaal en een gelukkig nieuwjaar doei

• 09 Januari 2014 - 15:50

Emma Schell:

Hallo Nick en Steef,
    Allereerst een heel gelukkig nieuwjaar. En wat een mooi begin van het nieuwe jaar daar in Nieuw Zeeland. Het is weer een avontuurlijk reisverslag. En wat een prachtige foto's weer. Emma en ik hebben er weer enorm van genoten. Heel begrijpelijk dat jullie daar nog wel eens een keertje naar terug willen gaan.

Liefs groetjes en een dikke knuffel
    Oma Trees X

• 10 Januari 2014 - 20:33

Kai:

wat een prachtige foto's.....een weer een mooi reisverslag.....

gr kai

• 11 Januari 2014 - 12:06

Theo:

Nieuw Zeeland staat al een tijdje in mijn top 5 van nog te boeken vakanties.
    Jullie verhaal heeft dit alleen maar versterkt.
    Lijkt me echt schitterend.
    Geniet verder en hou ons op de hoogte.

Groetjes,

Theo

• 20 Januari 2014 - 09:09

Marijke:

Wat een prachtig reisverhaal en mooie foto`s wat zullen jullie nog veel hebben om na te genieten.
    Maar voor nu,,,,,,genieten maar. Nog een geweldige mooie reis verder en tot het volgende verslag.
    Bedankt.

Marijke de Roos

• 20 Januari 2014 - 16:47

Paul Van Keulen:

Mooi verslag, heel herkenbaar! Je neef Maarten kan daar ook mooi over vertellen

• 25 Januari 2014 - 15:53

Mia Van Lieshout:

met ons is alles ghallo hoe het met jullie geniet er nog van het is nog maar zo kort metons is goed groetjes van ons allmaal kusjes van henk daaaag