IJsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Nick en Stéphanie - WaarBenJij.nu IJsland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Nick en Stéphanie - WaarBenJij.nu

IJsland

Blijf op de hoogte en volg Nick en Stéphanie

16 Februari 2014 | IJsland, Reykjavik

Góðan daginn!

In New York was er een flinke sneeuwstorm op komst en er waren meer dan 3000 vluchten geannuleerd in het stormgebied. Wij hadden geluk omdat we net voor de storm wegvlogen anders hadden we misschien nog steeds in New York gestaan.
In iets meer dan 5 uur vlogen we naar IJsland, in het vliegtuig kwamen we erachter dat onze stoelen niet in de ligstand gezet konden worden aangezien we bij de nooduitgang zaten. Gelukkig zaten we wel bij elkaar wat eerst niet het geval was maar we hadden niet geslapen. Erg vervelend want we gingen meteen 5 uur met de tijd vooruit en we kwamen vroeg in de ochtend aan dus we moesten nog een hele dag. Gelukkig konden we na een uurtje wachten al op de hotelkamer waar we een paar uurtjes hebben geslapen. Daarna zijn we Reykjavik gaan verkennen maar we kwamen er al snel achter dat de hoofdstad minder voorstelde dan de steden die we eerder hebben bezocht. Wel hebben we een aantal tours geboekt waaronder een voor vanavond, het northernlights mystery. Om 8 uur in de avond vertrokken we met een bus naar een spotplaats, daar komt het eigenlijk op het volgende neer: wachten, wachten, wachten en heel veel geluk hebben. Het was erg bewolkt waardoor de kans dat je dit bijzondere natuurverschijnsel zit flink afneemt. Helaas hebben we het licht dan ook niet gezien. We waren rond 1 uur 's nachts weer terug en zijn na een warme douche (IJsland doet zijn naam echt eer aan) snel gaan slapen.

De volgende dag moesten we weer vroeg op voor de volgende toer, the Golden Circle. Bij deze toer bezoek je een aantal hoogtepunten van IJsland. We begonnen dag bij Hellisheidavirkjun, een geothermische stroomplantage, waar ze dus de geothermische activiteit omzetten in stroom. Daarna zijn we doorgereden naar de Skálholt kerk, de kerk waar de bisschoppen van IJsland komen. Het uitzicht is overal echt geweldig, een en al berglandschap, ijs, sneeuw, gewoon geweldig.

We vervolgde onze tocht naar de waterval Gullfoss, waarvan gezegd wordt dat het de mooiste waterval van IJsland is en mooi is ie zeker! Het misschien wel een van de mooiste die we ooit gezien hebben vooral met het ijs en de sneeuw eromheen.
Daarna zijn we naar het geothermische gebied gegaan in Nesjavellir, daar hebben ze een geiser dit op natuurlijk wijze uitbarst. Het gebied was wel heel anders dan Rotorua met minder kleur maar het blijft toch echt apart om dergelijke activiteiten te zien! Oja het stinkt hier ook!
Bijzonder in IJsland is dat daar de uiteinden van de aardplaten van Amerika en die van Europa te zien zijn. Normaal liggen de uiteinden van dergelijke platen diep in de oceaan maar hier dus niet. Het grappige eraan is dat IJsland dus voor een deel uit Amerikaans gebied bestaat en voor een deel Europees. De platen trekken IJsland ongeveer 2 cm per jaar uiteen, dit is al een eeuwigheid zo waardoor de platen nu ongeveer 300 km uitgeklaard liggen. Het gebied tussen de platen is in principe niemandsland en het zou volgens de wetenschap ieder jaar een paar millimeter zinken. Dat doet het echter niet maar het is wel de laatste keer ineens 60 cm gezakt, een paar duizend jaar geleden. Al met al is dit best raar als je er over nadenkt. Wij zijn langs de Amerikaanse plaat af gelopen toen we tijdens de toer naar het Pingvellir National Park zijn gegaan, dit park ligt grotendeels in niemandsland. In het park is het eerste IJslandse parlement Alþingi gevonden, wat voor de IJslanders heel bijzonders is wij vonden de omgeving bijzonder ;)
Aangezien we gisteren het Noorderlicht niet hebben gezien gingen we vandaag weer. De tickets zijn 2 jaar geldig om je alle kans te geven om het licht te kunnen zien. Het weer was een stuk beter, nauwelijks een wolkje aan de lucht en gelukkig voor ons ook een stuk minder koud. Ook vandaag hebben we helaas niets gezien. Morgen gaan we dit nog eens proberen, we blijven erop hopen!:)

De volgende dag konden we enigszins uitslapen. De Blue Lagoon stond op de planning om onze laatste dag helemaal relax af te sluiten in deze Spa. Helaas was Steef erg ziek en niet in staat om te gaan, ze sukkelt al dagen maar vandaag ging het een heel stuk minder. Omdat we ook nog voor het noorderlicht wilde gaan hebben we besloten om in het hotel te blijven. Na veel getwijfeld te hebben is Steef toch mee gegaan naar het Noorderlicht en het was het meer dan waard!
We geloven nu allebei in 3 x is scheepsrecht, want we gingen voor de derde keer en zaten zelfs in bus 3. Het was ijskoud, -10, maar er was vrij snel activiteit te zien via de camera (met het blote oog is het op het begin nog niet waarneembaar). Na wachten en wachten leek het weer weg te gaan, ze besloten een uur langer te blijven. Het moest wel komen, de cijfertjes die normaal 0.3 tot 7 zijn waren nu 33 en er was genoeg activiteit. Om half 12 worden we geroepen en toen begon het, wij hebben het gezien!!!! Eerst zag je veel witte strepen in de lucht als een soort mist en ineens werden deze groen met soms blauw, rood, paars en roze en dat alles danste door de lucht. Eigenlijk is het niet te beschrijven en voor jullie misschien niet eens voor te stellen het was echt magisch. En deze avond liet maar weer eens zien hoeveel geluk we hebben! Hoe wij het licht deze avond hebben gezien was in jaren niet gezien, 'normaal' zie je een paar strepen in het groen bij ons was het overal zelfs van kanten waar het normaal niet meteen ontstaat. Ons licht kreeg een 8 op een schaal van 1 tot 10, 'normaal' gesproken zijn ze al blij met een 3 want dan is ie al mooi. Echt ongelofelijk, dit was zeker het hoogtepunt van onze vakantie!
Wat wel jammer was de korte nacht van maar 1,5 uur, hopelijk slapen we nog in het vliegtuig naar Amsterdam.

Over een paar uur zijn we dus weer in Nederland, wat zal dat wennen worden zeg! Over een paar dagen zullen we nog een laatste verslag plaatsen als afsluiter!

Bless, Steef en Nick

• 16 Februari 2014 - 16:46

Marijke:

Wat een geweldige afsluiting van jullie reis, nu maar vlug beter worden Steef en welkom thuis.

• 16 Februari 2014 - 17:45

Emma Schell:

Wat heb ik genoten van jullie foto's en verslagen.
    Echt geweldig. Tot snel.
    Groetjes Oma, Trees

• 16 Februari 2014 - 18:41

Nick En Stéphanie :

De foto's van het noorderlicht volgen nog!