Vancouver (island) - Reisverslag uit Whistler, Canada van Nick en Stéphanie - WaarBenJij.nu Vancouver (island) - Reisverslag uit Whistler, Canada van Nick en Stéphanie - WaarBenJij.nu

Vancouver (island)

Blijf op de hoogte en volg Nick en Stéphanie

22 April 2015 | Canada, Whistler

Hallo allemaal,

Na een boottocht van 90 minuten kwamen we aan in Victoria op Vancouver Island. Als een van de weinige grotere voertuigen konden wij bij de douane zo doorrijden en reden we de stad in. Nadat we de camper hadden geparkeerd liepen we naar het visitors center waar we voor de volgende dag een whale toer hebben geboekt. We lopen door Victoria, wat een Engels sfeertje heeft en komen erachter dat het eigenlijk heel klein is. In de avond eten we sushi wat officieel bestempeld kan worden als de slechtste sushi ooit die Nick en Debbie met een proefplateau en ik met een cola wegspoelen in een bierbrouwerij.

De volgende dag pakte we de bus naar Victoria en lieten we de camper achter op de camping. In Victoria lopen we wat winkeltjes in en uit en worden er cadeautjes gekocht voor de nichtjes. Om er achter te komen of we betere sushi konden lunchen we als echte keurmeesters bij een andere sushi tent. Deze sushi was een stuk beter maar komen er wel achter dat de vis er in Canada mooier uit ziet maar dat er wel een hele andere (mindere) smaak aan zit. Later pakken we een taxibootje naar fishermans wharf, vanaf hier vertrekt onze toer maar eerst gaan we de wharf verkennen. Ondanks dat het erg klein is vinden we het een van de leukste stukken van Victoria, eerst kom je een 'straat' van schattige gekleurde woonbootjes binnen en even later kan je de in de baai aanwezige zeehonden praktisch aanraken.
Om half 3 vertrekken we met onze catamaran op zoek naar whales, na een tijdje varen zien we zeeleeuwen die lekker aan het luieren zijn op een rots. Nog even later komt een droom uit, een waar we niet op hadden durven hopen en we hadden de kansen heel klein ingeschat maar ze waren er toch echt; de prachtige killer whales ofwel ORKA'S!
Er zwom een hele familie in de buurt van de boot en zelfs een baby'tje, we bleven ze een hele tijd op gepaste afstand volgen en maakte ongeveer 550 (:O) foto's. Na een hele tijd van deze dieren te hebben genoten zijn we verder gaan varen op zoek naar andere dieren. We kwamen langs een eiland, ooit gekocht door een rijke stinkerd die het wilde gebruiken als jachteiland waarvoor er honderden herten en geitensoorten had geplaatst maar deze meneer kreeg geen vergunning waardoor het nu een prachtig stuk natuur is. Net voor het eiland zagen we een Eagle wat ook erg mooie plaatjes opleverde. Deze prachtige dag hebben we wederom gevierd in een bierbrouwerij met een hapje en een drankje.

De volgende dag rijden we naar Ucluet en Tofino, twee dorpjes aan de westelijke kant van het eiland midden in het Pacific Rim park. In Ucluet kopen we een stokbrood aangezien we in de winkel echte kruidenboter zagen liggen en daar hadden we wel zin in en daarmee overbruggen we tevens de lunchpauze die het visitors center heeft. Nadat we de gewenste informatie hadden rijden we naar het uiterste puntje van Ucluet waar we de wild Pacific trail lopen. Het is een ronde van een uurtje langs de kust, uiteindelijk duurde het een stuk langer aangezien we twee eagles tegen kwamen in een boom waar we een hele tijd naar hebben zitten kijken. Vervolgen rijden we verder naar Tofino, de camping die we geboekt hebben blijkt prachtig te zijn. Het ligt in de bossen aan de kust en genieten van deze prachtige omgeving door middel van een wandeling over het strand. Naast de prachtige omgeving hebben ze ook de faciliteiten om een dvd te huren en dat doen we, we kijken een flauwe maar grappige comedy en gaan lekker slapen.

Voor de laatste dag op het eiland hebben we wederom een prachtig programma bedacht, eerst rijden we het dorpje binnen en gaan we op zoek naar een organisatie die ons vanavond mee wil nemen op berenjacht. Na een tijdje vinden we er een en boeken we de toer voor vanavond vervolgens rijden we het Pacific Rim park in en lopen daar de rainforest trail. Een tocht van een uur door het regenwoud over een houten loopbrug om de planten niet de beschadigen, wederom prachtig. We rijden vervolgens naar de Tofino trail en lopen daar via een bos naar de kust en het viewpoint. We besluiten te relaxen en terug naar de camping te rijden waar we eten, Nick gaat slapen en ik de verslagen bij werk.
Om 17.15 uur staan we warm ingepakt bij de toerorganisatie, we krijgen een instructiefilm en een dik pak aan want we gaan met een zodiac het water op. We zijn maar met z'n vijven en kijken druk rond op zoek naar de black bear. Het wordt ondertussen eb, wat voor de beren de enige mogelijkheid is om te zoeken naar voedsel als krabbetjes en visjes waardoor voor ons de mogelijkheid tot het zien van de beren ontstaat. Na een tijdje lacht het geluk ons wederom toe, we zien er een, deze ligt lekker te slapen onder een boom en lijkt veel kleiner dan verwacht. We bleven even voor de kust drijven in de hoop dat hij op staat maar nee hij ligt lekker te luieren. We varen verder en hebben weer het geluk een beer te zien en dit keer een actieve en nu lijkt de beer niet meer zo klein nu hij op z'n poten staat. Met zijn grote poten en klauwen trekt hij stenen omver in de hoop er een lekkere maaltijd onder te vinden. Opeens zegt de bestuurder van het bootje, ik ga een keer dichtbij om hem goed te kunnen bekijken en even later zitten we op nog geen twee meter afstand. Trouwens als er een beer gezien wordt gaat het bootje er heel rustig op af, als de beer ook rustig blijft gaan we dichterbij als de beer zich ongemakkelijk voelt gaan we weg.
We gaan na een tijdje weer verder en dan... al het geluk heeft zich blijkbaar samengevoegd want ook hier hebben we nooit op durven hopen; we zien een moeder met baby beer! Hierbij blijven we niet al te lang, we willen ze niet wegjagen en gaan verder en zien nog twee beren. Eenmaal op de terugweg zien we de zonsondergang en zijn we erg blij met onze laagjes kleding en het dikke pak. Na de toer eten we iets bij een restaurant op aanraden van de toerorganisatie, Nick en ik bestelde een share plate met spareribs, pulled pork en kip en Debbie bestelde vis. Na een tijdje kregen we een enorme plank voor ons met het vlees, gegrilde cake en watermeloen en namen we een hap en kauwen we op het beste vlees ooit. Nick kon nauwelijks meer praten en zei alleen maar ' dit is het beste ooit en wauw wat lekker' dus dat zegt genoeg denk ik.
Met een volle buik rijdt Nick terug naar de camping, na enkele minuten zien we een enorme lichtshow achter ons, het blijkt een politiewagen die ons wil hebben... We zetten de camper langs de kant en er komt een agent naar ons toe, hij wil papieren zien en Nick moet uitstappen. Aan Nick worden zijn rechten voorgelezen en moet vervolgens na het hele circus alleen maar even blazen, hij blaast 9 (na een biertje) en 50 is toegestaan. We maken een foto van de politiewagen en gaan naar de camping.

De volgende dag staan we om half 8 op en zitten we om 0800 uur in de auto naar Nanaimo, we checken in, eten wat en vertrekken om half 1 met de boot richting Vancouver. Na anderhalf uur komen we aan in Vancouver en rijden we naar het Capilano Suspension Bridge park. Om het park te kunnen betreden moet je over een 136 meter lange hangbrug die 70 meter boven een rivier hangt die ook nog eens aardig schommelt. Eenmaal aan de andere kant kan je door middel van hangbruggen door de bomentoppen lopen en er is een brug hangend aan de rotswand gemaakt, al met al een leuke ervaring. Na het park reden we door naar onze camping waar we lekker van de zon hebben genoten.

De volgende dag pakken we de skytrain naar Vancouver en pakken daar de taxiboot naar Granville island. Kaartjes kochten we bij de receptie van onze camping en we kochten MUNTENDROP, de eigenaar had Nederlandse ouders dus hadden het een en ander geïmporteerd. Granville is een grote markt met vele winkeltjes, kraampjes en eet en drink tentjes waar een leuk sfeertje hangt. Wat betreft het lekkere eten om ons heen hebben we ons ingehouden aangezien we hadden gehoord dat je in Chinatown goed kon eten. Volgende halte is dan ook Chinatown, we hadden er veel van verwacht maar het viel behoorlijk tegen. Onze eerst kennismaking was een straat vol (echt vol) met zwervers en verslaafden die er vreselijk slecht uitzagen en zelfs met blote billen op de stoep zaten. Ondanks dat was er maar eentje vervelend en ze was jaloers op onze dikke konten, zoals ze zelf zei maar de meeste waren bezig met het verkopen van hun enige bezittingen. Vervolgens liepen we naar Gastown, de historische binnenstad van Vancouver, bezochten daar de stoomklok en aten iets, uiteraard bij een bierbrouwerij. Nadat Debbie en Nick weer een proeverij hadden gehouden en ik ook een biertje op had liepen we verder naar het citycenter. Het zag zwart van de mensen, er was een een of ander alternatief festival aan de gang, we liepen een aantal winkels binnen en besloten terug te gaan. Eenmaal bij de camping genoten we wederom van de zo'n en maakten we alles klaar voor ons vertrek naar whistler.

Het is haast niet te beschrijven hoe dit voelt, we mogen al van geluk spreken dat we deze reizen kunnen maken maar als we op die reizen dan nog het geluk mogen hebben dat we bijvoorbeeld beren, orka's en eagles mogen zien... Onbeschrijfelijk!

Liefs Steef en Nick

• 22 April 2015 - 09:52

Danielle:

Wauw!!!! Enjoy X

• 22 April 2015 - 10:11

Eline:

Jullie hebben ook wel zoveel geluk altijd!
    Geniet er nog lekker van!

• 22 April 2015 - 14:54

Stefan:

Ook ironisch, kom je Free Willy en een Eagle tegen als je net de grens over gaat naar Canada. Ik denk dat ze maar eens moeten gaan nadenken over de Amerikaanse #freedom slogan! ;p

Neem maar eens van die lekkere vleesplanken mee aan laat de sushi maar daar! Veel plezier!

• 23 April 2015 - 12:11

Marijke De Roos:

Wat een super mooie ervaring, ga zo door.

• 25 April 2015 - 09:14

Theo:

Wauw, wat een mooie reis is dit. Nu toch wel een beetje jaloers, want deze reis staat hoog op mijn lijstje. Gaan jullie ook nog de inside passage doen? Die schijnt ook helemaal geweldig te zijn.
    Ga door met genieten. Ik volg jullie met veel plezier.

• 02 Mei 2015 - 17:10

Nick En Stéphanie :

@ Theo: nee de inside passage doen we niet maar staat nog op het lijstje om ooit te gaan doen;)