Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Nick en Stéphanie - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Nick en Stéphanie - WaarBenJij.nu

Beijing

Blijf op de hoogte en volg Nick en Stéphanie

12 November 2013 | China, Peking

你好 oftewel hallo,

Allereerst bedankt voor alle reacties bij ons andere verslag, super leuk om te lezen en super leuk dat jullie ons volgen! Deze keer niemand ziek maar wel gedronken maar geen gekke kleding dus we zijn gewoon herkenbaar:)

Zaterdag 8 november, Reis en eerste indruk Beijing:

Na een vlucht (met veel turbulentie) van zeven uur kwamen we aan in Beijing. We hadden verwacht dat het nog wel eens lastig zou kunnen worden bij de douane maar dat viel allemaal reuze mee en we konden zo doorlopen. Iemand van het Reishuis stond ons op te wachten en zou ons naar het hotel brengen. Toen we eenmaal buiten waren was het de smog en de stank die ons opvielen. Wat ons daarnaast opvalt is dat Chinezen echt op een gore manier hun neus en keel schrapen om het vervolgens uit te tuffen en dat ze altijd met hun mond open kauwen.

Na een tijdje reden we een straat in, de chauffeur keek in het rond en Nick en ik keken elkaar aan en hoopte allebei dat ons hotel niet in deze straat zou zijn. Het leek op een arme achterbuurt met een hoop rotzooi, oude gebouwen, kleine winkeltjes, oventjes en andere eet dingetjes en een hoop stroomkabels. Toch bleven we maar doorrijden en de chauffeur stopte af en toe om scooters aan de kant te zetten anders paste we er niet door. Ineens was daar ons hotel, we gingen snel naar binnen om in te checken.

Later bedachten we ons dat we toch de straat op wilde gaan en het bleek 10000% mee te vallen! De mensen zijn super aardig en ook al spreken ze geen engels kun je toch een beetje met ze 'praten'. We gingen naar een kleine lokale winkel, helemaal vol gepropt met spullen om drinken te halen. Die winkel is van Sjakie de vouwer (zo noemen we hem), Sjakie is degene die ons liet merken dat we een een fijne buurt zitten, althans dat gevoel geeft hij ons want ook hij kan geen Engels.

Zaterdag 9 november, Tianamen plein en de Verboden Stad:

Ja, het is ons gelukt, we hebben ons verslapen! We werden om 11 uur wakker.... We gingen snel naar de metro, waarvan we dachten dat het een uitdaging zou worden maar dat viel ook mee, het was eigenlijk heel makkelijk. Kennen jullie die filmpjes van een station dat vol staat met mensen die door medewerkers in een metro worden gepropt? Zo niet kijk dan maar even op youtube want dat is bijna de werkelijkheid van hier. Iedereen wil en gaat mee dus daardoor wordt je naar binnen geduwd en daar sta je dan tussen heel veel mensen en je kan je niet bewegen. Een ervaring opzich maar het is niet zo vervelend als dat het lijkt. De metro kost hier trouwens niets, 98 euro cent voor twee personen waarmee wij deze dag hebben rondgereisd.

Op naar het Tianamen plein, het grootste plein van de wereld. Het is inderdaad groot maar als je eenmaal halverwege ben worden je ogen meer naar de gebouwen van de Verboden Stad getrokken. We hadden al vrij snel door dat we hier werden bekeken door de Chinezen maar later bleek dat wij de toeristische attractie waren, iedereen wil met ons op de foto of probeert stiekem een foto van je te maken. Dus wij zijn dalijk in heel veel huiskamers aan de muur te vinden;) Wel merkte we dat het de chinezen van buiten Beijijng zijn die zich in ons interesseren, de Beijing chinees is het waarschijnlijk gewend vanwege de olympische spelen.

We liepen naar de verboden stad, het is erg groot en bestaat uit veel Chinese tempels/gebouwen met allemaal een eigen betekenis. Kort gezegd was de Verboden stad een sinds 1406 paleis van de laatste keizers van China en hun familie. Eenmaal uit deze stad zijn we naar het Jingshan park gegaan, een soort tuin op een berg, met een tempel. In deze tempel staat een Buddha die uit kijkt over de Verboden Stad. Naast dat uitzicht hadden we ook mooi uitzicht over de stad Beijing. Er is nog geprobeerd om ons op te lichten door middel van de thee truck, mensen die goed engels kunnen proberen je dan mee in een cafe in te krijgen om je vervolgens daar heel veel voor te laten betalen.
Op weg naar het hotel zijn we gaan eten bij de Mac Donalds aangezien we nog even moeten wennen aan het lokale eten. We hebben het al wel geprobeerd, maar vooral Nick vond het nog niet zo'n succes.

Zondag 10 november, Olympisch park, Hutong en Beijing zoo:

Vandaag, zondag, scheen lekker het zonnetje. We zijn met de metro naar het Olympisch park gegaan. Daar staat onder andere het stadion waar in 2008 de Olympische Spelen zijn gehouden. Een mooi stadion en daar zijn we natuurlijk ook even in geweest. Opzich viel er niet heel veel te zien maar wow wat was dat ding groot. Nadat we in het Olympisch park hebben rondgelopen zijn we naar de Mall ernaast gegaan om een lekker broodje Subway naar binnen te werken.
Vervolgens met de metro richting de Verboden Stad om daar op een Riksja te stappen. Dit is een fiets waar twee mensen mee vervoerd kunnen worden en waarbij een derde persoon fietst. We lieten ons rondleiden door de Hutongs, dit zijn kleine smalle straatjes dwars door woonwijken heen. De Hutongs gaan terug in de tijd, zoals het daar is was het eerder op meerdere plaatsen in Beijing.

Na deze tocht hadden we nog wat tijd over, dus op naar Beijing Zoo. Wil je ooit naar een dierentuin waar alles mag wat nergens anders mag? Ga naar Beijing Zoo, hier worden de dieren gevoerd door de bezoeker (dat mag natuurlijk niet maar niemand zegt dat het niet mag) en ze nemen er hele tassen of dozen voor mee. Gevolg? Je kan onder andere de zebra's en okapi's aaien en ieder dier schooit. Als de Chinezen de dieren niet aan het voeren zijn dan kloppen ze op de verblijven of maken geluiden om aandacht van de dieren te krijgen.

Maar goed, voor nog niet eens drie euro stonden we allebei binnen, we gingen als eerste naar de Giant Panda. De panda is hét dier in en van China dus we verwachtte veel van deze prachtige dieren. Prachtig zijn ze zeker, maar wat waren dit kleintjes, het wit was niet echt wit en hun verblijf was niet echt geweldig. Maar ondanks dat is het toch zeker bijzonder om deze dieren te mogen bekijken. Verder hebben ze ontzettend veel verschillende dieren; tijgers, leeuwen, olifanten, neushorens, zebra's, een hal vol schildpadden, reptielen en ga maar door. Ze hadden ook een speciaal kindergedeelte, hier kan je een hond of een kat uitzoeken om daar vervolgens een rondje mee te lopen of een pot hondenkoekjes aan op te voeren. Maar al met al, het is een mooie dierentuin die als hij wordt opgeknapt nog veel mooier kan worden.

Vandaag zijn ons twee dingen opgevallen. 1. Dat er best veel verschil zit in het uiterlijk van Chinezen, we vonden ze eerst allemaal op elkaar lijken maar nu kunnen we echt verschil tussen ze zien, haha.
2. Dat de eerste week van onze reis er al op zit, ook al voelt het dat we al langer weg zijn. Maar goed, nog meer dan genoeg mooie weken te gaan!:)

Maandag 11 november, De grote muur, de lama tempel en het Chinese eten:

Op tijd opgestaan om naar DE muur te gaan en daarnaast onze eerste frustraties naar elkaar uitgesproken......Het duurde even voordat we de juiste bus hadden gevonden maar uiteindelijk zaten we in de juiste. De bus is een optie die door weinig toeristen wordt gekozen aangezien niemand Chinees kan en er alleen maar lokaal volk in zit maar het is een goedkope en geen vervelende optie.
De bus bracht ons naar Badeling, een plaatsje bij de muur. De klim naar de ingang vonden wij al vrij zwaar maar toen wisten we nog niet wat ons op de muur te wachten stond. In ons boekje stond dat we het beste de linkerkant van de muur konden kiezen, deze was minder steil en makkelijker begaanbaar. Dus dat deden we, al bedachten we ons op de terugweg dat we van een andere kant waren aangekomen dus dat de linkerkant die wij hadden gepakt eigenlijk de rechterkant was. Geen wonder dat het op de andere kant veel drukker was, die van ons was mega steil waardoor we onze nodige rustmomentjes hebben moeten pakken. Ondanks de zware wandeling was het meer dan de moeite waard, wat is die muur indrukwekkend en prachtig! Wat hebben wij een medelijden met degene die deze muur duizenden jaren terug hebben moeten bouwen en ook met degene die de muur hebben omgetoverd in een toeristentrekpleister door middel van trapleuningen, prullenbakken, camera's, et cetera.

Toen we weer terug in de stad waren zijn we op de terugweg naar het hotel uitgestapt bij de Lama tempel. Een groot mooi complex met verschillende tempels waar veel gebeden wordt. Op het complex staan verschillende beelden die geluk brengen als je er een muntje boven op gooit, ons is het niet gelukt maar wij hebben al het geluk dat we hier überhaupt kunnen zijn:)

In de avond hebben we in een restaurant in onze straat gegeten. Er zit een gat in je tafel waar een hotpot in wordt gezet, je kiest daarvoor een soep basis en vervolgens allemaal kleine gerechten die je vervolgens in de hotpot kookt zoiets als fonduen. Over eten gesproken, vanmiddag hebben we op straat een soort sate stokjes gekocht, daar werden kruiden op gedaan, na een hap heeft Steef de kruiden eraf gehaald, wat waren die pittig! Nick at verder en toen hij klaar was stond zijn mond echt in brand! Zo pittig had ie nog nooit eerder gehad, zijn lippen zwollen er gewoon van op!!! Maar het was erg lekker dus die stokjes zullen we wel vaker eten, eentje met en eentje zonder kruiden;)

Gisteren zijn we erachter gekomen dat naast ons hotel een bierbrouwerij zit, de vriend van een medewerker van het hotel is daar de eigenaar van en zo hebben we deze avond een kleine bierproefavond gehouden (in het hotel, de medewerker ging het namelijk voor ons halen).

Dinsdag 12 november, het Zomerpaleis en de tempel van de Hemel:

Na de spits vertrokken we richting het Zomerpaleis, een lange tocht met de metro maar achteraf meer dan de moeite waard. Dit paleis werd als een soort vakantieoord gebruikt door de keizer en dat was te begrijpen, wat een prachtig complex. Het is gebouwd tegen en op een berg, wat voor ons veel klimmen betekende. Eenmaal over de berg heen kijk je uit over een prachtig meer wat ook bij het Zomerpaleis hoort. In het zomerpaleis hebben we ook een traditionele Chinese show bijgewoond, leuk om gezien te hebben maar laten we zeggen dat het niet echt onze smaak was... We vonden een andere uitgang en hadden daar nagevraagd of er een metro in de buurt was en dat was zo, scheelt ons weer een berg beklimmen ;)

Vanuit het Zomerpaleis gingen we naar de Tempel van de Hemel. Daar op het metro station gebeurde de blunder van de dag: Nick zei aan de hand van zijn telefoon dat ergens verderop een ingang zat en inderdaad na een minuut of 15 was er een ingang en waren we binnen. Echter op de terugweg naar de metro liepen we via een andere uitgang naar buiten en daar was hij direct, de metro waar we waren uitgestapt:) Maar goed zo hebben we weer een beetje meer van de omgeving gezien. Goed, de Tempel van de Hemel. deze was ook erg mooi, een stuk kleiner wat betreft het gehele complex maar de Tempel is wederom prachtig.

We zijn op tijd terug naar het hotel gegaan om onze reis naar Shanghai te kunnen voorbereiden, onze tassen in te pakken en om dit verslag natuurlijk online te kunnen zetten. Met dat laatste hebben we trouwens wel geluk want veel websites (zoals Facebook en Youtube ) zijn hier geblokkeerd.

Ook zijn we nog even gaan eten, dit keer bij de lokale afhaalchinees met restaurant. We bestelde een beef (leek op draadjesvlees) en een pittige kip schotel en even later stond er een kokende pan op onze tafel. Wederom heerlijk! Voor nog geen 12 euro hadden we vier cola, de beef, de kip en twee kommen rijst (de rijst is hier veel beter dan in NL), helaas hebben we wel de helft moeten laten staan omdat we super vol zaten.

Dit was alweer onze laatste dag in Beijing, op het begin dachten we dat we blij zouden zijn als we hier weer weg waren maar nu hadden we dit absoluut niet willen missen. Bijzondere mensen in een bijzondere stad!

再见 oftewel houdoe!

Nick en Steef

P.S. Volgens ons kunnen we geen beschrijving bij de foto's zetten dus jullie moeten een beetje gokken wat wat is;)

• 12 November 2013 - 13:26

Erwin Van Den Oever:

Joo genieters van de wereld!
    Leuk om te lezen dat jullie het goed maken op de reis der reizen;)
    Heel veel plezier nog en ik wacht nu al weer op een volgend verslag..
    Groetjes Erwin

• 12 November 2013 - 13:42

Patricia:

Wat een ervaringen allemaal..
    Erg leuk om te lezen hoe de reis verloopt..
    Veel plezier saampjes...

• 12 November 2013 - 13:52

Marijke De Roos:

Tjonge wat genieten jullie van al die bijzondere dingen.
    Het gaat vast allemaal veel te vlug voorbij lijkt me.
    Leuk om zo met jullie mee te mogen genieten, het reisverslag is erg mooi en boeiend om te lezen.
    Daar kun je later wel een mooi boek van maken met de foto`s erbij.
    Geniet lekker verder en tot de volgende reportage,

Liefs,

Marijke

• 12 November 2013 - 14:00

Debbie:

Wat een mooi verhaal weer!
    Wel bijzonder dat je de toeristische attractie bent bij een toeristische plek. Maar ach Nick, wij wisten al dat je een attractie op zich was ;-)
    Is het helemaal gelukt om de tassen weer in te pakken? Ik zag dat je toch van kleding bent veranderd ;-)
    Geniet van Shanghai en heel veel reisplezier nog!

Dikke knuffel van Rody!

• 12 November 2013 - 14:13

Denise:

Wat veel mooie ervaringen in een korte tijd! Jullie zijn duidelijk lekker aan het genieten! Fijn om te lezen.
    Een goeie reis naar jullie volgende avontuur!!
    X

• 12 November 2013 - 14:52

Stephanie & Willem:

Ik heb hem weer helemaal gelezen hoor, jullie verslag! Jeetje wat maken jullie weer mee...
    Ik blij dat het goed met jullie gaat, dat alles verloopt zoals jullie het willen (een heel eind dan) en dat jullie genieten van jullie reis!

Ik zie de volgende wel weer komen...

xxx Steph&Willem

• 12 November 2013 - 17:08

Jack Jansen:

Heeey genieters.. Super interssant verslag! Geniet er van en ik wacht jullie volgende verslag af

• 12 November 2013 - 18:25

Yolande Van Dessel:

Hoi Steef (en Nick natuurlijk),
    Wat een geweldige verhalen en avonturen. Door de manier waarop jullie het beschrijven is het net alsof je als lezer er zelf bij bent: geweldig! Ik hoop dat jullie dit nog even volhouden, want het is net een spannende film: wat zullen ze nu weer gaan doen, zien en meemaken. Echt heel leuk!
    Blijf genieten, dan doen wij dat ook.
    groetjes
    Yolande

• 12 November 2013 - 23:34

Rene Van Vessem:

Hee ron en steef wat een geweldige reis zeg wij zijn jaloers op jullie gaaf die foto's fleur is helemaal weg van pandaberen dus die foto kan niet meer stuk.ik zou zeggen geniet ervan het is zo voorbij hoor uitkijken bij die chinezen tot het volgende verslag groetjesssss

• 13 November 2013 - 17:13

Emma Schell:

Hoi Nick en Steef,
    Wat een geweldig verslag weer, erg leuk om te lezen.
    Mooie foto's ,zo zie ik nog eens wat van de wereld.
    Veel plezier in Shanghai, maar dat zal wel lukken lijkt me.

Heel veel liefs en groetjes, van oma Trees en een dikke kus.
    en ook groetjes van Emma

• 16 November 2013 - 10:26

Theo:

Pas een week weg en nu al zoveel beleefd. Dit beloofd nog wat. Ik blijf jullie met heel veel plezier volgen. Wie weet haal ik er nog goede tips uit. Geniet er van!

• 17 November 2013 - 20:26

Kimberly:

Hey mensjes,
    ik loop een beetje achter maar het klinkt allemaal super.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag maar die moet even wachten.
    Wens jullie nog een hele mooie reis toe en hopelijk gaat alles goed!
    XxxxX Kimberly